En helg i Warszawa.


0 kommentarer / Datum: / Kategori: dagbok
I födelsedagspresent fick Erik en helg i Warszawa av mig och den hade vi bokat in denna helgen. Vi åkte snabbtåget (tog endast 3h) sent i fredags kväll och landade på hotellrummet vid ca halv tolv. Vi bodde på Hamptons by Hilton som låg ca 400m från centralen, hur härligt som helst. Rummet var jättefint och vi betalade endast 240zl per natt, ett riktigt fynd!
   Lördagen började vi tidigt med hotellfrukost och sen begav vi oss ut mot gamla stan. Vädret var inte det bästa, men det var torrt iaf och inte för kallt. Solen tittade fram lite ibland och ibland kom det lite snöflingor. Vi promenerade på en gata som hette Nowy Swiant till gamla stan. Warszawa är fylld med massa gamla fina byggnader och roliga småbutiker. Vi kände oss som riktiga turister som tittade på allt och såklart fotade. När vi kom fram till gamla stan fikade vi på ett mysigt litet fik innan vi vände och tog en annan väg tillbaka hem till hotellet. Vi gick in en fin kyrka. Där tände vi ett par ljus var, jag tände ett för pappa och ett för alla som jag har kvar hos mig! Senare på kvällen åkte vi till en restaurang som hette Chianti, och gud vilken underbar upplevelse det var. Restaurangen var hur mysig som helst och servicen var superbra! Vi fick sitta i en soffa bredvid varandra, och innan vi fick vår förätt vi beställt så bjöd de på en förätt. Det var varsin varm brödbit med leverpastej på. Sen åt vi någon puré med räkor och bläckfisk. Till varmrätt åt vi seafood pasta, den godaste jag någonsin ätit! 
 
 
   På söndagen sov vi ut lite längre innan vi åt frukost. Vid elva checkade vi ut och begav oss till ett köpcentrum. Det härliga med Polen är att på de flesta köpcentrum så har det små garderober där man kan hänga in sin jacka och väska så det gjorde vi så vi slapp gå runt oh bära på allt. Sen shoppade vi hela dagen tills det var dags att åka hem. Under resans gång köpte jag ett par skor från Hm, en skjorta och pullover från Ralph Lauren och en kappa från Only. Supernöjd med mina fynd, mindre nöjd är nog plånboken haha. Strax efter tre tog vi tåget hem till Gdansk igen (tog endast 2h och 45min denna gången). Jag hann läsa massor i min bok som jag börjat läsa och vi tog en fika i restaurangvagnen, supermys. 
   Det var verkligen en helt underbar resa med världens bästa sällskap! Och staden var helt magisk! Jag älskar verkligen Gdansk men det var något speciellt med Warszawa!
 
Nu är det tillbaka till verkligen några dagar, plugg plugg plugg innan det är dags att åka hem på påsklov! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback