bara 6 tentor kvar till sommarlovet.


0 kommentarer / Datum: / Kategori: dagbok
 
Listan över tentor blir kortare och kortare. Denna veckan har jag gjort två tentor, en i måndags i physiology och idag hade jag den praktiska sluttentan i mikrobiologi. Jag var så nervös när jag kom in i salen, skakade verkligen som ett litet asplöv. Men sen när jag märkte att jag kunde vad jag skulle göra så blev jag mer lugn och självsäker. Under provet så fick man göra saker på sex olika stationer. Min första station var att titta i mikroskopet och berätta vad jag såg, nummer två var att genomföra ett serial dilution test, nummer tre var att räkna ut CFU och nummer fyra var att berätta vad jag kunde om två agars. Sen ville läraren att jag skulle göra ett serial dilution test till så fick fint förklara att jag redan hade gjort det men att hon måste glömt skriva upp min poäng. På varje station fick man skriva på en lite lapp om man ville så som tur väl var så hade jag gjort det på den stationen så jag sa lite fint att om du tittar i din högra ficka så kommer du se min lapp att jag redan har gjort denna. Så fick jag full poäng på den stationen. Som nummer fem fick jag mäta susceptibility av några antibiotikor och som sista grej fick jag streaka E.coli på en agar plate och sen var jag klar. De sa att de skulle ropa upp en i slumpvis ordning, men självklart läste de upp oss efter bokstavsordning och eftersom Å inte finns så fick jag gå in först som Akesson Hanna. Men det var skönt att vara först, för när jag kom ut och såg alla nervösa ansikten som väntade, då var jag redan klar!
   Nu har jag inte nästa tenta förrän på tisdag, känns väldigt generöst med så mycket tid. Så nu ska jag verkligen ta vara på den tiden så att jag klarar den tentan också på första försöket!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback